Beroende,  Viktminskning

Motivation

Hej!

Ibland finns avsaknaden till motivation.
Avsaknad till ork och total avsaknad till lust.
Så är det, och så fungerar vi.
Motivationen kommer stundtals att tryta, den kommer att sjunka och den där sporrande känslan som vi hade i början försvinner och suddas ut.
Det är vanligt och det är en naturlig process som drabbar oss alla.

Så hur hanterar vi det?
Ja vi måste ju börja med att skapa rutiner och planera inför när motivationen tryter. När motivationen är på topp förbereder vi oss och övar inför när den är i botten.

Det säg att det tar 66 dagar att bryta en vana, det är alltså något mer än två månader för en ny vana att fastna.
Men motivationen lär ha börjat tryta redan innan det nya levnadssättet blivit en vana.

Att börja öva:
När motivationen är i sin peak är det dags att fokusera på ditt VARFÖR. Varför gör jag min livsstilsförändring? Varför lägger jag om kosten? Varför vill jag sluta röka? Varför vill jag gå ner i vikt?

Tillåt mig att ta ett personligt exempel.
Jag vill bli sockerfri. Vad är mitt VARFÖR?
Varför vill jag bli sockerfri?

Jag vill leva i tillfrisknad. Jag vill vara fri från besatthet, kontrollförlust och ångesten som varje skov ger mig. Skamen som jag känner efteråt. När jag är abstinent har jag en hjärna som har tid för så många andra tankar än de jag lagt på mat och socker. Jag har i tillfrisknad tid och ork för aktiviteter som jag annars åsidosätter när jag drogar.
Resultatet av mitt drogande resulterar också i viktuppgång som ger mig en tung, värkande kropp som är orkeslös och svår att leva i.

För att förtydliga ytterligare har jag också skrivit en lista om vad jag avstått på grund av mitt drogande. Allt från att gå på stranden i badkläder pga obekvämhet i min egen kropp, att jag inte vågar dansa i grupp eller att jag avstått från att umgås med vänner i förmån för att droga.

När motivationen tryter för mig eller när suget för socker tränger sig på tar jag fram min lista och mitt Varför igen.

Samma sak gäller om du vill avvika eller gå tillbaka till din gamla kosthållning trots att du vill gå ner i vikt. Tänk på ditt Varför? Varför vill du göra förändringen? Det går att applicera på varje mål du har. Sluta röka? Viktminskning? Vara vältränad mm.
Tänk på ditt varför och bara gör! Eller inte göra.
Är ditt mål att bli vältränad för du vill bli bekväm i din egen kropp, känna dig stark och ha ork? Ja, då måste du faktiskt utöva träning, antingen om det är hemma, på gym eller utomhus. Men du MÅSTE utföra aktiviteten.
Önskar du viktminskning och valt att ändra din kost måste du hålla dig vid din nya kosthållning för att nå DITT Varför.



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *