Beroende,  Självkänsla

Friskfaktorer

Hej!


Idag tänkte jag att vi skulle prata lite om friskfaktorer.
Vad är en friskfaktor?
För mig handlar det om vad jag fyller min dag med, och vad som gör min dag värdefull. Att utöva mina friskfaktorer och bygga upp med positivitet och roliga aktiviteter stimulerar min hjärna vilket också skyddar mig mot att göra dåliga, och sämre val i min vardag.

Att utöva mina friskfaktorer kan somliga dagar vara helt avgörande för om jag lyckas hålla mig abstinent eller inte.

För mig som beroende, dvs en person med en ökad känslighet i min hjärna är mina friskfaktorer otroligt viktig för att jag ska fungera i min vardag.
Utövar jag inte mina friskfaktorer på en dag så har jag större benägenhet att göra dåliga val, och val som kan leda till att jag drogar.
Hur många friskfaktorer behöver jag?
Oj! En svår fråga utan ett exakt svar. Att utöva friskfaktorer dagligen handlar inte om att utöva alla mina friskfaktorer varje dag för det hade bara stressat mig. För i ärlighetens namn så skulle jag inte hinna med allt ens om jag hade velat.
Därför har jag prioriterat mina friskfaktorer i hur viktiga de är för mig i en lista. Tillåt mig att dela med mig.

Nummer 1 på min lista innehåller alltid att spendera tiden med mina barn, att leka ihop, läsa läxor, åka på aktiviteter osv.
Men förutom att umgås med mina barn med allt underbart som det innebär så kommer här en lista på andra friskfaktorer.

1. Sömn
2. Kost
3. Träning
4. Umgänge
5. Meditera
6. Ringa på möte
7. Varmt bad eller en varm dusch
8. Andullationsmadrassen
9. Läsa en bok (som intresserar mig!)

Detta är några av mina friskfaktorer.


1. För att fungera i min vardag behöver jag sova. Utan sömn och återhämtning på natten fungerar jag inte på dagen. Fungerar jag inte på dagen så sviktar jag i mina val.

2. Genom rätt kost och planering för mina dagar så vet jag att jag äter hjärnstark och näringsrik mat för hela kroppen. Jag har bara abstinent mat hemma så inga möjligheter finns att få i mig något jag inte vill, åtminstone i hemmet.

3. Min stora favorit! Träning i (nästan) alla dess former! Jag föredrar högintensivträning när svetten svider i ögonen och jag är helt uttömd på energi, men så länge passen jag går på eller träningen jag utför är varierande så går det fint med nästan all träning…hehe

4. Umgänge och gemenskap J. Att le och skratta med andra människor, kramas, se någon i ögonen och bli sedd och bekräftad. Få se den andre personen och finnas där. Att dricka en kopp te med en vän kan göra hela min dag.

5. Jag måste erkänna. Jag är ganska dålig på att prioritera att meditera längre stunder. Jag mediterar kort och när jag kommer ihåg, och visst det blir många gånger om dagen, men sällan blir det tio minuter i sträck. Samtidigt kan meditation och stresshantering innebära att jag ligger i badet med mjuk musik, vibrerar i min andullationsmadrass eller kör andningsminuten flera gånger om dagen.

6. Oh! Åter till gemenskapen med sockersyskon! Att känna att jag inte är ensam, att det inte är fel på mina tankar och att det inte handlar om dålig karaktär är så viktigt för mig som beroende. Att känna mig ensam i mitt beroende är förödande, därför försöker jag se till att ringa på möten minst två gånger i veckan. Hade vi haft live-möten på min ort hade jag helt klart gått på dom, jag föredrar helst att se personerna som jag pratar med.

7. Åh ljuva oxytocin! Förutom beröring vid kroppskontakt kan oxytocin frisättas vid varma bad och duschar vilket gör att jag blir alldeles lugn efter ett varmt bad eller en varm dusch. Men ett bad med mjuk musik på i dämpad belysning, gärna med några värmeljus närvarande? <3

8. Andullationsmadrassen! Thank you lord! Nu förstår jag att inte alla har möjlighet att ha en andullationsmadrass i sitt hem men tillåt mig att säga att den är helt guld värd. Andullationsmadrassen fungerar med vibrationer i kombination med djupverkande infravärme. DET är avslappnande om något. Dess verkan på min rygg efter min ryggskada har gjort succé då behandlingen stödjer kroppens självläkning.

9. Läsa böcker? Behöver jag säga mer? En bok som jag fastnar för och inte vill lägga ner trots att klockan är mycket och ögonen går i kors. Den typen av böcker ger mig stimulans.


Vad har DU för friskfaktorer i ditt liv?
Öva gärna och skriv ner på ett papper för att komma ihåg. Det är alltid bra att ha något att gå tillbaka till och att påminna sig själv om vad mår JAG bra av.



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *